Nieuws

GoodChoice
Nieuws
Belastingtelefoon belooft beterschap

Staatssecretaris Wiebes van Financiën heeft de Tweede Kamer geïnformeerd dat fouten die de Belastingtelefoon maakt, niet ten koste gaan van de burger die aangifte doet.

Wiebes reageerde daarmee op het onderzoek van de Consumentenbond naar de antwoorden van de Belastingtelefoon. De Belastingtelefoon (0800-0543) scoort vaak een onvoldoende in de onderzoeken van de Consumentenbond. De hulplijn van de fiscus kreeg dit jaar een 5,3. De staatssecretaris benadrukt dat consumenten geen boete krijgen als ze de aangifte op basis van foute informatie van de Belastingtelefoon ‘te goeder trouw’ invullen. De inspecteur zal de fout corrigeren, wat dan leidt tot een juiste aanslag.

De Belastingdienst heeft direct na de publicatie van het onderzoek op meer punten ingegrepen. Zo worden voor alle vragen waarvan het antwoord niet direct in hun systeem te vinden is, sinds eind maart specialisten ingezet. De callcentermedewerkers geven in dat geval dus niet meer zelf een antwoord. Volgens de Consumentenbond lost dit het probleem maar deels op. Vaak werd onjuiste informatie gegeven, omdat callcentermedewerkers niet genoeg doorvroegen.

%d bloggers liken dit: