Nieuws

28 nov 2019

Trend van de week

By There are no tags 0 comments

Heeft u wel eens overwogen om een auto privé te leasen in plaats van te kopen? Steeds meer mensen kiezen daar namelijk voor, onder meer omdat ze dan precies weten wat ze maandelijks kwijt zijn aan hun auto.

Bij een private leasecontract betaalt u elke maand een vast bedrag. Daarin zit ook onderhoud, wegenbelasting en verzekering. In de regel betaalt u alleen nog voor de brandstof. Dat is overzichtelijk. Veel autobezitters met een eigen auto blijken namelijk geen idee te hebben wat de maandelijkse kosten voor hun auto zijn. Uit eerder onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de maandelijkse kosten voor een eigen auto uiteenlopen van 250 tot 1.600 euro.

Van de autobezitters heeft 13 procent juist een voorkeur voor een leasewagen. Maar toch blijkt daar ook niet alles duidelijk te zijn. Uit het onderzoek komt bijvoorbeeld naar voren dat bijna de helft niet wist dat een leasecontract wel van invloed is op een nieuwe hypotheek maar niet op één die al loopt. Ook gaan veel consumenten er ten onrechte van uit dat ze bij private lease geen schadevrije jaren voor hun autoverzekering opbouwen.

Wilt u weten wat de verzekeringstechnische consequenties van leasen zijn? Of wilt u toch liever zelf kopen en daarvoor een goedkope en verstandige lening afsluiten? Neem dan ook eens contact met ons op.

Werkende vrouwen verdienen gemiddeld 5.000 euro minder per jaar dan mannen. Het verschil in inkomen lijkt bovendien weer te groeien. Dat blijkt uit het Nationaal Salarisonderzoek van Intermediair en Nyenrode Business University.

Onder de 36 verdienen vrouwen 6,4 procent minder dan mannen,  Twee jaar geleden was dit nog 4,9 procent. Boven de 36 is het verschil 8,9 procent en dat is ongeveer vergelijkbaar met twee jaar geleden. De onderzoekers trekken een grens bij 36 jaar, omdat zij in de resultaten zagen dat veel vrouwen rond hun dertigste er even uit zijn vanwege het krijgen van een kind. Daardoor lopen ze een grotere achterstand op in salaris.

Het verschil tussen mannen en vrouwen kan bij het hoogste niveau, een afgeronde universitaire studie, oplopen tot 12.000 euro. Bij een hbo-diploma is het verschil 8.000 euro, bij het mbo is het verschil 4.000 euro, bij een diploma voor het voortgezet onderwijs is het verschil 3.000 euro.

Er is een toename van ouders die hun kinderen financieel helpen bij de koop van hun eerste woning. Dat blijkt uit een peiling onder de hypotheekadviseurs. Met name het schenken neemt toe, maar ook het verstrekken van een lening neemt toe. Bij schenkingen en leningen gaat het om uiteenlopende bedragen. Zowel bedragen tot 15.000 euro als bedragen van 50.000 euro en meer komen daarbij voor. Schenkingen in de provincies Noord-Holland en Utrecht zijn wel vaak hoger (30.000 euro of meer): daarvoor zijn ouders zelfs bereid om de eigen hypotheek te verhogen. De reden van de toename van ouders die hun kinderen willen helpen is de krappe huizenmarkt. Het alternatief voor de financiële hulp is dat kinderen langer thuis blijven wonen of een huurwoning betrekken met maandelijkse woonlasten die vaak nog hoger zijn dan de hypotheekaflossing.

Een op de vijf autobezitters heeft geen idee wat de maandelijkse kosten voor hun auto zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Ook begrijpen ze vaak niet hoe autolease precies werkt.

De meeste autobezitters hebben liever een eigen auto dan dat ze in een leasewagen rijden. De helft van hen is van plan voor een volgende auto een tweedehands exemplaar aan te schaffen met eigen geld. Een kwart kiest voor een nieuwe auto, waarvoor de meesten het niet zien zitten om geld te lenen.

Van de autobezitters heeft 13 procent juist een voorkeur voor een leasewagen. Uit het onderzoek blijkt wel dat veel regels omtrent autolease voor autobezitters onduidelijk zijn. Zo wist bijna de helft niet dat een leasecontract wel van invloed is op een nieuwe hypotheek maar niet op één die al loopt. Ook gaan veel consumenten er ten onrechte van uit dat ze bij private lease geen schadevrije jaren opbouwen.

Het aantal mensen met betaald werk nam in de afgelopen drie maanden met gemiddeld 14.000 per maand toe tot 9,0 miljoen in oktober. Het aantal werklozen steeg in dezelfde periode met gemiddeld 3.000 per maand naar 323.000. Net als in september was 3,5 procent van de beroepsbevolking van 15 tot 75 jaar werkloos. 4,1 miljoen mensen hadden in oktober 2019 om uiteenlopende redenen geen betaald werk. Naast werklozen ging het om 3,7 miljoen mensen die niet recent hebben gezocht en/of niet direct voor werk beschikbaar waren. Zij worden niet tot de beroepsbevolking gerekend.

19 aug 2019

Trend van de week

By There are no tags 0 comments

U ziet op vakantie mensen op elektrische stepjes, mini-trikes, skateboards, monowheels of e-skates. Echt iets voor uzelf of voor uw kinderen. Kopen en meenemen dus. Helaas! U bent in overtreding als u daarmee de weg op gaat. En u bent niet verzekerd.

Elektrische speeltjes die in het buitenland gewoon gebruikt mogen worden, zijn in Nederland nog niet goedgekeurd. Daarom mag u er niet de openbare weg mee op. Doet u dat wel, dan riskeert u een boete van 380 euro en in beslagname. Omdat ze niet toegestaan zijn, bent u ook niet verzekerd als u er schade mee veroorzaakt. Er is simpelweg geen WA-verzekering voor af te sluiten.

Kunt u dan een beroep doen op uw aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) als u schade veroorzaakt met een e-step, e-skates of elektrische eenwieler? Misschien zullen sommige verzekeraars coulant zijn, maar in principe sluit de AVP schade veroorzaakt met een motorvoertuig uit. U draait dus helemaal zelf voor de kosten op. Een uitzondering is de e-bike. Die aansprakelijkheid is vaak wel gedekt op de AVP.

Ga niet onverzekerd de weg op. Kies liever voor een vervoermiddel waarvoor u zich wel WA kunt verzekeren. Wij adviseren u graag welke polis bij u past en kijken dan direct hoe u schade aan het vervoermiddel zelf goed verzekert.

Op de woningmarkt wordt de doorstroom vanuit een bestaande koopwoning belemmerd door een te laag aanbod van nieuwbouwwoningen. Dat blijkt uit de Monitor Koopwoningmarkt Q2 van de TU Delft.

De meest recente Monitor Koopwoningmarkt laat zien dat de markt van nieuwe koopwoningen al vanaf het midden van 2017 in een neerwaartse ontwikkeling zit. Daarnaast neemt het aantal nieuwbouwwoningen, waarvoor een bouwvergunning is verleend, in het eerste kwartaal van 2019 fors af in zowel in de huursector (-40,8%) als de koopsector (-38,3%) ten opzichte van het voorliggende kwartaal.

Door het verminderde aanbod van te koop staande woningen en de aanhoudende prijsstijging lijkt de dynamiek op de koopwoningmarkt structureel onder druk te komen staan. Door het hoge prijsniveau kunnen koopstarters steeds moeilijker een koopwoning financieren.

19 aug 2019

Verzekeraar onderzoekt fraude zelf

By There are no tags 0 comments

In juli 2017 hebben het Verbond van Verzekeraars, Zorgverzekeraars Nederland, politie en het Openbaar Ministerie een convenant afgesloten met als doel om verzekeringsfraude samen effectiever aan te pakken.

Dit heeft geresulteerd in een gezamenlijk experiment waarbij verzekeringsfraude door de maatschappij zelf wordt onderzocht. Het dossier wordt vervolgens overgedragen aan het OM, die oordeelt of het dossier volledig en correct is opgebouwd en de zaak op zitting aanbrengt. Het doel van het experiment is om met deze zaken een juridisch oordeel te krijgen van de rechtbank over de verschillende vormen van samenwerking tussen publieke en private partijen. Specifieker: of de dossiervorming door private partijen voldoende en adequaat is om verdachten strafrechtelijk te kunnen vervolgen.

19 aug 2019

E-skates niet verzekerd

By There are no tags 0 comments

Steeds vaker worden e-skates, elektrische steps en eenwielers op de openbare weg aangetroffen. Maar daar zijn ze in Nederland verboden. En schade aan of veroorzaakt door deze vervoersmiddelen, is niet verzekerd.

In tegenstelling tot in andere landen zijn e-skates, elektrische steps en eenwielers in Nederland verboden op de openbare weg. Ze zijn verboden omdat ze niet worden gekeurd door de RDW. Bestuurders riskeren een boete van 380 euro en het voertuig kan in beslag worden genomen. Bovendien is schade aan of veroorzaakt door deze vervoermiddelen niet verzekerd. Het Verbond van Verzekeraars wijst erop dat mensen een groot risico nemen als ze er de weg mee op gaan. Wie een ongeluk veroorzaakt, draait veelal op voor de kosten. Bij een enkele aansprakelijkheidsverzekering is het wel gedekt. In alle andere keert het waarborgfonds uit aan het slachtoffer, maar die kan de kosten op de dader verhalen.

Het verschil in de gemiddelde verkoopprijs tussen de duurste provincie en de goedkoopste is opgelopen tot 175.000 euro. Dat constateert de Rabobank in haar kwartaalbericht. Noord-Holland is het duurst, Groningen de goedkoopste.

Bestaande koopwoningen waren in het tweede kwartaal van 2019 7,2 procent duurder dan een jaar eerder, aldus de prijsindex van het CBS en het Kadaster. In Flevoland werden huizen ruim negen procent duurder, waarschijnlijk als gevolg van stijgende prijzen in de Randstad. De provincie Groningen zat op een prijsstijging van ‘slechts’ 5,7 procent.

Tussen 1995 en 2018 steeg de gemiddelde huizenprijs gemiddeld met 88 procent, terwijl in dezelfde periode de inkomens gecorrigeerd voor inflatie met 18 procent stegen. Vooral in Noord-Holland is de betaalbaarheid van het wonen daardoor verslechterd in de afgelopen paar jaar. In 1995 moest een koper 4,2 jaarinkomens meenemen en nu 8,6. Wie een nieuwbouwhuis wil kopen, moet helemaal de portemonnee trekken. Er wordt nog altijd te weinig bijgebouwd en die schaarste drijft de prijs op. De gemiddelde prijs van een nieuwbouwwoning nadert de vier ton, aldus het kwartaalbericht.


1 2 3 4 22